pealeht | rattahoiust

Rattahoiust

Kui näed jalgrattaid regulaarselt trepikojas, lukus puude ja postide küljes või siis trepist üles tassitavat, siis ilmselt on vaja selles hoiustkohas jalgrattaparklat. Tõhus rattahoid nõuab sobivas kohas korralikult projekteeritud jalgrattaparklat või sisehoidlat, mis arvestab vajaduse ja oludega. Rattaparkla (või selle puudumine) on linnapildi kujundaja ja lahendus peab olema harmoonias ümbritsevaga. Iga õu on erinev ja vaja on individuaalset lähenemist.

Ratas Eestis
Autostumise tippaeg on ka meil möödas. Levinud on kergteede ehitus ja linnadesse tekkivad tasahilju hoiukohad, mitmed linnad on suuna rattatranspordile võtnud (eriti paistavad silma Tartu ja Rakvere). Ka poliitikud on tendentsi märganud: "Eesti valitsus teeb kõik selleks, et vähendada autode kasutamise sundi".
Põhiline piiraja on aga siiski ratta hoiustamise keerukus, mitte teed. Ratas vajab hoidmist ka kodus. Elamispind on liiga kallis, et seda kasutada jalgrataste hoiustamiseks.

Rattahoiu üldised reeglid:
Sobivate rajatiste puudumine ja hirm varguse ees on suurimad künnised jalgrattatranspordi arenguks. Jalgrattaparkla, ladustamine ja dušš / riietusruumid (mida kokku võiks nimetada  "reisirajatised") on olulised pakkumaks mugavust ja  turvalisust jalgratturitele sihtkohtades.

Nähtavus
Hoidla peaks olema väga nähtav et jalgratturid märkavad neid kohe kui nad saabuvad tänavale. Nähtavus vähendab ka vargust ja vandalismi.

Turvalisus
Piisav valgustus ja valve on oluline nii jalgrataste kui ratturite julgeoleku tagamiseks. Jalgrattatoed ja kapid tuleb hästi ankurdada maa külge vältimaks vandalismi ja vargusi.

Ilmastiku kaitse
Osa jalgrattaparklast tuleb kaitsta ilma mõjude eest. Selleks vajatakse katust. Mõned lühiajalised jalgrattaparklad võivad olla kaitsmata, sest jalgratta kasutamine suureneb ilusa ilmaga. Selleks saab kasutada juba olemasolevat varikatust, spetsiaalset katust, ilmastikukindlat jalgrattakappi  või laostamist siseruumides.

Vaba ruum
Vajalik on ümber rattanagide anda jalgratturitele manööverdamisruumi ning vältida konflikte jalakäijate või pargitud autodega. Ei tohiks takistada juurdepääsu hoone sissepääsudele või tuletõrjehüdrantidele.

Lisavõimalused
Jalgrattaparkla lähedal peaks võimalusel asuma pesuruumid ja riietusruumid. Parklas on ka abiks elektrivarustus et laadida elektrijalgratta akusid.

Disain ja asukohasoovitused

Järgnevalt on esitatud täpsemad ettepanekud jalgrattaparkla asukoha ja  panipaiga valimiseks.

Hoidla valik
Jalgrattahoidla võib olla põrandale, seinale või lakke paigaldatav. Hea hoidja võimaldab kinnitada ja lukustada nii raami kui mõlemat ratast. Nad peaksid vastama järgmistele nõuetele:

  • Hoiab jalgratta raami ja mõlemaid rattad, mitte ainult esiratast.
  • Mahutab erineva laiusega jalgrattaraami tüüpe ( kokkukäiv ), rattasuuruseid.
  • Võimaldab raami ja mõlema ratta turvalist lukustamist.
  • Võimalik kasutada ka U- lukku.
  • On kaetud materjaliga, mis ei anna/riku värvi kui jalgratas kaldub vastu.
  • Ei ole ohtusid, näiteks teravaid servi.

hoiust2Halb on vanamoeline koolutatud hoiuraam, mis hoiab ainult jalgratta üht ratast, ja ei sobi kasutamiseks koos U-lukuga. Kogenud jalgratturid ei kasuta neid.

Pikaajaline parkimine
Pikaajaline jalgrattaparkla on mõeldud töötajatele, üliõpilastele, elanikele,  pendeldajatele ja teistele, kes viibivad kohas mitu tundi. Nad saavad  turvalise ja ilma eest kaitstud koha  kus hoida oma jalgrattaid. Leidke kohapeal või kuni 300 m raadiuses koht - iga päev jalgrattaga pendeldajad on üldiselt valmis kõndima lühikese vahemaa, kui nad on kindlad et parkimine on turvaline.  Järgnevalt sobivad kohad:

  • lukustatud ruum või lukustatud väravaga ja taraga piiratud ala;
  • turvamehe nägemisulatuses kuni 100 meetrit;
  • ala mida jälgib turvakaamera;
  • koht, mis on nähtav töökohast.

Jalgratturid eelistavad parkida seal, kus nende jalgrattad on ohutult ja kaitstud ilmastikumõjude eest. Vähemalt 50% pikaajalisest  jalgrattaparklast tuleks katta. Parim on muidugi sisetingimustes ladustamine. Sageli on võimalik leida mõni turvaline ruum või ala kas keldris või trepikojas. Jalgrataste parkimiseks võib sageli kasutada imeliku kujuga  siseruumi, mis on ebapraktiline kasutamiseks muul otstarbel. Seinale  kinnitatav hoidja sobib hästi siseruumi.  Leidke selleks hästivalgustatud ruumid. Valgustus suurendab nii vara turvalisust kui isiklikku ohutust.

Piirkondades, kus turvalisus on küsitav või kus on piiratud võimalus pakkuda ilmastikukaitset, on hea lahendus suletud rattakapid. Teatud  olukordades on jalgratturid valmis maksma kuutasu et rentida kappi. On aga oht et teisaldatav nähtavalt või füüsiliselt eraldatud jalgrattahoidla on varaste huviorbiidis.

Mõned näited nõuetest:
Boston, MA www.massbike.org/bikelaw/pboston.htm
Cambridge, MA www.massbike.org/bikelaw/pcamb.htm
Watertown, MA www.massbike.org/bikelaw/pwtrtown.htm
Santa Cruz, CA www.massbike.org/bikelaw/pscruz.htm
Denver, CO www.massbike.org/bikelaw/pdenver.htm
Iowa City, Iowa http://danenet.wicip.org/bcp/bic/pordinance.html
Võrdlus www.massbike.org/bikelaw/parkcomp.htm
Parkimise Info  www.massbike.org/bikelaw/parking.htm
Eestikeelset lugemist Tartu lehelt:
http://www.tartu.ee/data/PDF%20-%20Jalgratas%204.pdf

Maksumus
Hind sõltub mudelist, kogusest, asukohast ja paigaldusest.
Kuigi lahendused võivad tunduda esialgu kallid, siis see kulu on tagasihoidlik võrreldes auto  parkimiskohaga (umbes 2500 € valmistamise maksumus ja kuni € 250 hooldus aastas mõnel juhul) või hinnates tööandja tehtavaid kulutusi auto parkimise loa ostmiseks. Korteris hoitud ratas on aga eriti kallilt hoiustatud.